Wednesday 23 May 2012

Rindu aku tidak kesampaian

ASSALAMUALAIKUM

salam sejahtera kepada muslimin dan muslimat

aku baru saja pulang dari kem Islamic anjuran Kelab DAMAI dari U aku...berlangsung 3 hari tapi bermalam di Matang Family Park 1 malam dan malam sebelumnya hanya wat aktiviti kat U aku jaaa... tema kem nie

SECEBIS CINTA BUATMU RASULULLAH

malam pertama just ada taaruf...sesi berkenalan... antara peserta dan fasilitator dan AJK...main game cket...wat bendera dan pilih ketua kumpulan...

keesokan harinya.... kami semua bertolak ke Matang Family Park, camping kat situ... camping kat tepi sungai...tempat sama aku picnic aritu...seronok...! dah siap setting semua benda...kami pun mulakan aktiviti kat satu platform kat atas...

banyak aktiviti di jalankan... macam biasa laaa setiap aktiviti ada point2 atau maksud yang depa nak sampaikan... macam jaga hubungan ngan ibu bapa, adek abang kakak, kawan-kawan dan sebagainya... yang paling penting hubungan antara kita dan Pencipta kita ALLAH Maha Esa dan Rasulullah...

actually aku tak tau apa nak tulis... sebab aku macam bluuuur sepanjang program tuh...antara faktor ke-blurrr-an aku adalah bila aku berada dalam kalangan orang-orang yang solehah... macam bertudung labuh, berstokin dan sebagainya... aku terasa sangat kekok...! aku memang tak de latar belakang sekolah agama.. ilmu pun memang laaaa sedikit sangat... niat aku join kem tuh sebab nak belajar, nak amati rasa cinta pada Rasulullah...tapi bila aku dah pi...macam benda tuh tak sampai....

sepatut nya bila kita join benda-benda macam nie...habis kurang ada rasa gak aaar terinsaf, sayu, rindu kan Rasulullah...tapi perasaaan tuh tak sampai kat aku... balik tuh aku rasa terok nya aku... nape aku kering sangat nie... entah laaa aku rasa something wrong program nie... aku nak cakap..! nak komen masa last day...tapi tak pandai nak cakap camana...tak tau nak susun ayat...aku memang bukan jenis yang pandai berkata-kata...sepanjang program aku rasa rendah diri sangat... memang aku tak tau dalil untuk certain peristiwa, aku tak ingat peristiwa yang pernah berlaku dalam zaman Rasulullah... bila semua cakap, bercerita macam waaaaah hebat nya hampa...wooooow aku sampai rasa nape aku boleh ada kat sini nie..???


program nie tak terok...hampa jangan anggap program nie terok kaa apa... masalah nya kat aku sendiri...aku tak ley nak selami setiap LDK tuh.. aku tak rasa apa.. aku feelingless... lagi-lagi time malam bila depa wat ala-ala tocher aku jadi nak marah...aku jadi geram... perasaan sayu tuh tak sampai..sebab budak yang handle slot tuh keep shouting... macam marah-marah...memang betol point dia... kalau amanah sebiji belon tuh pun tak bole nak jaga...macam mana nak jaga amanah yang Rasulullah tinggalkan, Al-Quran dan Sunnah...benda besaq sangat2... ada puak yang menghina Quran koyak, pijak...mcm mana kita jaga... amanah tuh..bukan benda main-main...

aku tau aku paham...tapi cara dia tak sesuai macam tuh... Rasulullah pun nak sampaikan dakwah tak de nak tinggi-tinggi suara macam tuh... aku asa tak tenang..nak faham point dia pun susah...sebab aku asa nak marah balik jaaa kat dia...semua manusia wat salah... yang nak pi kem tuh orang-orang nak muhasabah diri.... nak belajar... dah kena macam tuh langsung daaah aku tak asa pa per...sabaq je laaa...

aku bawu bajet nak cerita apa aku wat kat sana... tapi bila aku bukak nak tulis aku jadi blank.. dah lama aku taram entry nie.. tak publish2 pon...

sepanjang program benda yang paling aku ingat,

Rasulullah ada 4 sifat wajib..
1. Amanah
2. Fattanah-bijaksana
3.Tabliq - menyampaikan
4. siddiq- bercakap benar


pastu pada hari yg sama dan masa yg sama, antara 5 tempat mana yang kena pilih untuk pi...

1. hari perpisahan pensyarah dan anda adalah ketua
2. Perkahwinan Abang
3. Disucussion Asignment.
4. Sahabat baik Accident dan masuk ICU
5. Mesyuarat antara AJK untuk laksankan program Forum Perdana...

kita kena bijak pilih tempat mengikut keutamaan, sebagai contoh dekat sini keluarga paling penting dari semua, jadi kita kena utamakan keluarga dahulu pastuh tengok yang mana kalau kita tak da akan menyebabkan kecelaruan atau huru hara... tapi aku aritu pilih num 4... sebab aku tak de abg..hahahaha

tengok tuuh jaaa yg aku dapat... susah tol...tak patot kan aku nie... so tu je laaa aku nak cita... sori laaa aku teringin nak cakap depan2...tapi kalau aku cakap direct nanti jadi salah faham lak..sebab aku nie gaya cakap mcm kaf, lam, ya, nga (sebut macam huruf jawi, sambungkan )....

okeh last word from me Hidup Mau CooL

Ya ALLAH lembutkan hati hamba yaALLAH...jangan biarkan hamba tergolong dalam kalangan orang-orang yang rugi juga bukan dalam golongan yang melupakan jasa Rasulullah dan sekian Rasul Mu Ya ALLAH...


2 comments:

  1. tak pe..mungkin ada hikmah kamu join program mcm ni..mungkin kamu feel like dont know nothing...tp..saya sure lepas ni kamu akan mendalami ilmu agama lebih lagi...saya yakin sekarang ni perasaan ingin tahu kamu semakin banyak kan...? keep it....insyaAllah...Allah sentiasa bersama2 hambaNya yang ingin mendekatinya..^^

    ReplyDelete
    Replies
    1. masih mencuba untuk berubah jadi lebih baik...takot+risau setiap amalan yang dilakukan, digerakkan atas izin ALLAH tidak ada nilai...kadang-kadang takot hati berkata-kata lalu amalan-amalan itu jadi benda sia-sia...

      Delete