Friday, 20 July 2012

2 Bulan Di Jabatan Pertanian Perlis

ASSALAMUALAIKUM

fuuuuh! fuuuuuuh! fuuuuuuuuuh! waaaaa  tebal habuk nie..kena lap2 dulu...
lama nyaaaaa tak bercerita... senyap bukan maknanya tiada apa yang berlaku...banyak sangat benda jadi... tapi ntah nape saat aku bukak nak bercerita... jari-jari aku tidak memberi kerjasama yang baik... hahaha skema siot ayat..! done!

kita skip kisah2 ngayat hati yang terjadi kat aku sebelom2 nie...well tak de laaa ngayat hati sangat... saja nak wat terok! kita teruskan kisah ini dengan cerita sekarang..! kini..!

DI MANA AKU SEKARANG?

saat aku menaip nie aku dalam bilik bos... depan komputer dia..hahaha dia tak de dia pi tengok bendang....tapi secara umum sekarang aku ada kat PERLIS..di rumah mak ayah aku... well budak U cuti sem 3 bulan...dan sem 4 nie aku ada praktikal atau kami panggil latihan industri... dan kemudian nya cuti selama 2 bulan digunakan untuk melaksanakan latihan industri ini.... demi ingin berada hampir dengan keluarga... aku pon memilih untuk lakukan di Jabatan Pertanian Negeri Perlis...

stakat nie dah genap 4 minggu aku berpraktikal... dan 2 kali juga aku bertukar unit... aku dah ditetapka untuk bertukar unit setiap 2 minggu...waaaaaaa!! dah sebulan laaa aku kat sini... ada lagi sebulan...woooowwwww!! kjap nya..! hahahaha

unit pertama aku ada lah  unit Pembangunan...masa aku kat unit nie...apa yang aku belajar adalah menguruskan 2 orang perkerja.... aku di berikan 2 orang perkerja dan arah laaa perkerja nak wat apa... gempak dak?? tak dan pa peee aku dapat pekerja...hahaha bukan wat apa pon kemas2 nursery je laa... start kul 9am kul 12pm balik laaa... pukul 10 am minum lepak sampai kul 11am...hahaha terbaek ada bos mcm aku...

dah seminggu lepak dekat nursery aku pi laa wat KAHWIN POKOK aku jadi tok kadi untuk pokok Mempelam harum manis... kat sini kahwin pokok harum manis dengan pokok ribu... aku tengah cita sal nama pokok mempelam kat perlis nie taau... takyah laa nak wat muka kerot mcm tuh...hahaha okeh2 pelam is manggo...okeh ? manggo...mangga... adoyai laaa.... pokok induk nya ialah pokok ribu... Pokok Mangga Ribu nie pokok nya jenis rendah dan buah nya tumbuh berimbun...manakala pokok original harum manis jenis pokok nya tinggi dan kemudian nya susah nak ambik buah...jadi bila pokok ribu kahwin dengan jenis harum manis...senang cita hasil pokok itu akan jadi rendah, rimbun dan buah nya jenis harum manis...

paham ka apa yang aku carot nie?? okeh tak paham tak pe...nnti aku buh gamba... sekarang tak de laa gamba nya lagi... aku belajar kahwin pokok dengan PAK LONG...dia berpengalaman... sehari dia ley dapat 100 pokok..mula kahwin dari pukul 8am sampai laa 12 pm... pastuh kan hampa nak tau dak?? untong kije nie...  kalau pokok yang hampa kahwinkan menjadi... satu pokok tuh harga nya RM3... kalau sehari hampa rajin dapat 100pokok... kira sendiri laaa kalau hmpa kahwin pokok sebulan... pokok memang sentiasa akan di bawa untuk di kahwinkan sebab permintaan tinggi,,,andai semua pokok hampa kahwin kan tuh jadi?? woooooow kan! senang cita...kije rajin...ikhlas... buat elok2... rezeki murah... 

dah kahwin tuh pas 21 hari bawu boleh tengok hasil...kena banyak2 sabar laaa...hehehe seminggu aku duk kahwin pokok jaa..lenguh tangan wey...aku satu hari dapat dalam 30 pokok jaaa...kalau aku wat sungguh2 laaa dari jam 8am-12pm....faktor nya pisau aku tak tajam... tumpol beb... kalau tak tajam susah nak ambik mata tunas dari batang harum manis...tebal batang dia... kena pakai batang yang tak terlalu tua dan muda...sedang-sedang... mcm na nak tau?? tengok warna... dalam hijau gelap mcm tuh molek laa... dan yang penting tak ley kahwin masa cuaca basah... nanti luka induk masuk air... tak jadi laa kalau paksa gak time basah2...tak ley kena air... jadi disebabkan cuaca tak menentu... kalau hujan aku tak daa laa kije... langut jaaa kat nursery pelam tuh... layan movie... total 2 minggu.... bilangan hari  yang precious cuma 5hari jer kot... yang lain-lain tak de makna.. aku duk layan korea... habis laaa drama korea aku layan cket2 kat tmpat kije...

takat nie dulu laaa nnti aku cita lagi... aku asa bos aku nak mai dah... tapi aku nak kasi laa cket input aku dapat...

PELAJARAN YANG DIPEROLEH : 

1.  Sebagai ketua, anda perlu merancang kerja dengan sebaiknya...kalau takde (pergi kursus) bole kot kasi arahan kat org lain untuk sampaikan...

2. Time management sangat penting... setiap saat itu berharga... maksudnya kalau kije trim pokok cket pastuh rehat sejam tak patot laaa..>>> aku kena ari tu... hahaha

3. kalau nak kahwin pokok pastikan...
         - pisau amat tajam
         - cuaca cerah
         -pokok induk tak luka terok sangat
         - ada kawan nak sembang atau lagu-lagu.. hahaha bosan wey duk cakap ngan pkok jaa..hehehe

4. bawa laaa sebarang hiburan in case pada hari-hari itu, tak de kerja nak buat... jenuh nak tunggu sampai petang bawu boleh balik...

5. nie penting... dalam nie... pastikan keluar parking dengan hati-hati... >>>nasib aku tak kena bayaq suma...wakakakaka

thats all from me..last word Hidup Mau CooL


No comments:

Post a comment